..Di Sini..

Daisypath Anniversary tickers

..meh jadi kawan ika..

Sunday, November 27, 2011

..Learn Something From Your [ L.I.F.E ] ..

"Is better to know it even though we don't need it, rather than we don't know it when it is in need.."
what is life??
soalan yg senang kan tapi nak menjawab tu buat ika fikir panjang..
apa jawapannya??
life is a test, the struggle between false and truth..
ayat yang simple tapi mendalam maksudnya..
ask urself..
where are we??
are we moving in the right way or we are cheating ourself??
setiap ujian yang datang selalu kita lihat sebagai sesuatu yang perit dan pahit..
tapi yang betulnya yang pahit itulah ubat..
ibaratkan kalau orang jawa cakap, 
"bitterness is medicine.."
kesilapan yg paling besar selalu kita buat bila datang ujian adalah mengeluh..
mengeluh, mengeluh dan mengeluh tanpa kita sedar setiap keluhan yang keluar tu secara tak langsung..
Mereject qada' dan qadar Allah S.W.T..
Astaghfirullahala'zim..



something to share..
ika ada sorang kawan..boleh ika cakap sekarang ni dia tengah berhadapan dengan satu dugaan yang sangat besar..umur 24 tahun, dah kahwin bulan 6 hari tu and suami dia kawan ika gak..kami ber3 satu kelas masa F6 dulu..


dari awal kenal masa satu kelas, semua maklum si suami memang tak sihat, kedua2 buah pinggang dah tak berfungsi. bermacam dugaan datang tapi diorang sangat tabah dan ketabahan tu gak yang buat jodoh diorang kekal sampai bergelar suami isteri..memang ika salute diorang ni..


sekarang ni even dah habis sekolah, masing2 dah ikut jalan sendiri tapi kami still rapat. dan ika sangat terharu sebenarnya bila ika yang dia pilih untuk jadi tempat nak share segala masalah..


baru2 ni ika dapat tahu si suami kene tahan masuk wad.alat yang digunakan untuk buat dialysis dah tak berfungsi. dalam mesej yang sampai tu gak ika boleh nampak segala apa yang terpendam. Risau, takut, sedih..tapi macam mane kita cuba faham, kita takkan mampu nak rasa berat mana beban sebenar yang dipikul kan??..ika cuba naikkan semangat si isteri walau ika tak yakin ika mampu..


something yang ika belajar dari kehidupan - 
Segalanya dah tertulis, yakin takdir hanya milik DIA tapi bukan hak kita untuk pasrah dengan segala ketentuanNYA.kita masih berhak meminta dan tempat meminta pertolongan hanya dari DIA.ini sebab kenapa DIA datangkan ujian pada hambaNYA.bila senang jangan lupa DIA, bila susah minta pada DIA..tapi DIA takkan uji kita melebihi tahap kemampuan kita..~


esok si suami akan dioperate, minta doakan untuk kawan ika ye..




Sedikit ilmu untuk dikongsi..


KENAPA AKU DIUJI???
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta.." (Al-Ankabut: 2-3)
KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU INGINKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.." (Al-Baqarah: 216)
KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sekadar kesanggupannya."(Al-Baqarah: 286)
RASA KECEWA?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman.." (Al-Imran: 139)
BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA? 
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.." (Al-Baqarah: 45)
APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI? 
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (At-Taubah: 111)
KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dialah yang memiliki Arasy yang agung.."(At-Taubah: 129)
AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
"Orang yang putus harapan dari rahmat Tuhan itu, hanyalah orang2 yang sesat.." (Al-Hijr: 56)








5 comments:

ayin~weeweet said...

tq atas info..

:)

mohd syafiq said...

nice info..
:D

hawiz said...

nice2

Khuzrin Kamarudin said...

Sampaikan salam semoga dia tabah... :)

Mia Liana said...

touching nya... semoga kawan ika tabah menghadapinya...

ika pun kenalah sokong dia ya...