..Di Sini..

Daisypath Anniversary tickers

..meh jadi kawan ika..

Wednesday, November 17, 2010

..RANDOM FACTS PASAL ORANG JOHOR YG KORANG PATUT TAU..

apa yg terhasil adalah bahan terkumpul drpd pembacaan yg dibuat, sedikit reseach n pengalaman aku sendiri...apa2 yg kurang ke, terlebih ke, ape2 ke, tak de pape ke buat la ape2 pun...hoho

*~Jangan pelik dengar tambahan ekk kat hujung ayat, biasanye ayat soal.ni trademark utama orang johor.. bentuk ayat biasa cam ni la - Ni awak punye ekk? Name awak sape ekk? Kenape kene buat cam ni ekk? pas ni kalau cakap dengan orang johor cube kire brp bnyk ekk yg muncul…huhu

*~ORANG (org) jd pilihan kata ganti name diri, biasenye pd yg lebih dewase n sebagai tanda hormat..ktorg (kami), diorang (mereka), orang2 jumpa kat sawah je..haha

  *~Muar disebut Muor (kena juih bibir sikit). Dan ape2 word yg ending “AR” biasenye akan jadi “OR”. Contoh : cube pakai seluor yg besor sikit.. Len2 contoh lapor (lapar), penampor (penampar), ulor (ular), pagor (pagar) dan seangkatan dengannye..info tambahan refer kat sini..hehe

*~Orang Johor familiar dengan sense of humour yg agak tinggi, jarang dapat jumpa orang Johor yang serious or square to a T, walaupun pendiam atau pemalu cam aku..huhu And lagi advance kebanyakkannya loyar buruk or bigor **. Baik org kampung atau bandar, sense of humour yg ade sgt unik.

*~Telur Pindang..Telur pindang tu telur ayam yang direbus dengan segala macam rempah dan dedaun untuk mendapatkan satu special taste. Lepas rebus, telur akan berwarna coklat, kulit dengan isinya skali. Aku tak berape suke mkn sbb mmg tak suke la, tak ingt pun cam ne rase telur pindang tu sbb tak ingt prnh mkn ke tak.hoho Biasanye, orang buat telur pindang ni utk special occasion, cam majlis perkahwinan. Tp skrg ni mmg payah dah nak jumpa sebab dah jadi 1 trend lak pakai telur asin and maybe gak sebab kos yg agak tggi n makan masa bejam2 nak masak telur pindang ni. Kt rmh aku mmg tak jumpe la sbb dh brp kali buat kenduri memang mak tak pernah buat pun..huhu

 *~Berkat. Berkat kat sini aku refer pada nasi yg dapat bila gi kenduri.  Jangan pelik plak tp memang ramai yg pelik lagi2 bagi yg bukan orang johor..huhu pernah skali aku cakap kat rum8 aku pasal berkat ni..sesi dialog die cm ni..[ika itu aku la : laling, t xpyh bli nasi k, ika ad bwk blk berkat ni..cik nadia rum8 katil sebelah : berkat??ika : adei (tepuk dahi sndr sambil reply kat membe) ika bwk blk nasi ngn lauk knduri ni..] pastu aku duk glak sorg2, lupe bukan cakap dengan orang johor..haha kenape berkat?? Mane datang name tu?? aku pun tak pasti sebab dah dr kecik aku kenal perkataan berkat ni.kalau difikrkan logic akal aku, bila kita g kenduri kan ke mendatangkan keberkatan, dr situ kot lekat name berkat tu..huhu teringt dulu kecik2 tunggu ayah balik kenduri bawak berkat, lagi2 kalau nasi ambang…wala2, tibe2 teringin plak la…hoho

*~Nasi Ambang. Sebutan yg aku biase dengar nasi 'ambeng' dianggap antara menu masyarakat Jawa paling popular, in fact kat johor ramai masyarakat jawa aku boleh jamin tak de org johor yg tak tau pasal nasi ambeng ni. Nasi yg dihidang dalam dulang bersama pelbagai lauk seperti ayam goreng atau masak kicap, ikan kering, sambal goreng, mi atau bihun goreng, serunding kelapa dan tempe goreng. Tp sekarang nasi ambeng ni dah femes, kat mane2 ad dah restoran jual nasi ambeng ni tp nak rase nikmat yg betul2 kene time ad kenduri gak. Duk bersila same2 4 5 org dpn dulang, mkn same2.muhibbah gitu..hehe

ni aku curi gambar nasi ambeng kenduri rumah sape tak tau la, pak cik google bagi. rumah aku tak de buat kenduri dalam waktu terdekat ni la...huhu

*~Dolu2 ingat lg jarang tgk RTM sebab semua cerita dah tengok kat TV Singapore n Indonesia. Kalau sekarang kat mane2 ad piring astro, zaman aku kecik2 dulu kalau tgk kt arial rumah mesti ad tutup periuk, arial kalu boleh nak pasang ats pokok kelape..kes nak dapat channel Singapore n indon..haha aku ingt ad tengok iklan indon pasal vitamin utk budak2, iklan tu aku ingt kot smpai skrg…huhu tp skrg tak de dah cm tu. Populariti piring astro mengatasi segalanya…hihi

*~Sambal kicap. Wajib ada kat rumah aku…huhu makan pisang goreng, keledek goreng, jemput2 bilis mesti ada sambal kicap. Bile duk KL pelik bile beli pisg goring dapat sos cili.aiyakk..aku nk sambal kicap, tp dapat dalam mimpi je la.balik dr kampung siap angkut lg smbal kicap buat bekal…huhu lagi 1 org johor biase cakap sarap instead of sarapan..[dah sarap lum??jom g sarap..]

*~Saing. Kalau ikut bahasa johor saing tu maksudnya pergi bersama-bersama. Contoh penggunaannye : Nnt kite g mkn saing ea.. Ko g kenduri rmh ina x??kte g saing ea.. Ad gak dalam dialek Kelantan perkataan saing tp yg tu refer pd kawan, orang selalu keliru kot..

*~Pasal. ad 2 maksud pasal sama ada tentang sesuatu ataupun masalah..contoh cam ni la..[ tadi siti datang tanye pasal nak g camping.. yg ko cari pasal dengan die sape suruh..] boleh beza kan??


 *~Banyak lg klu nak story ni..yg last ni aku rangkum jd 1 skali..huhu jom belajar vocabulary johor..

·  gerobok Almari. Tak kiralah simpan kain baju ke, simpan pinggan mangkok ke.
·  bongok – bodoh, bigor,gila-gila.
·  endut – makwe/pakwe. Awek/balak. Boifren/girlfren. Boleh digunakan tanpa mengira jantina.
·  botok-botok, bebotok – sejenis makanan menggunakan ikan, ditambah memacam dedaun, letak serbuk kari dan dibalut dengan daun betik, diikat dengan sebelum dikukus.(jangan tanye aku,aku tak reti buat)..hihi 
·   leca - tilam. Normally dibuat sendiri menggunakan kekabu (orang zaman dulu-dulu semua DIY – tak ada Vono, Slumberland).
·   sajak - sesuai @ tidak, bkn puisi!!…cm ni ayat die..’sajak tak beg ni pakai ngan baju ni??”
·   roti prata – roti canai..
·   semangka –tembikai..
·   epok2 – karipap..
·   gebo – selimut..
·   sangap - menguap...
·  esbok peti ais, kasut boot,pintu gate(org johor memang suke translate perkataan..huhu)
·   bas kelang - bas kilang ( kalau nak dgor btol2 g jumpe sape2 pure johorean tunjuk bas kaler biru tu..huhu)
·   air jarang - air masak, air putih..


No comments: