..Di Sini..

Daisypath Anniversary tickers

..meh jadi kawan ika..

Friday, August 13, 2010

..3 hari puasa 3 ujian..30 hari??..


awal2 puasa ni sana sini ada entry pasal puasa..tak nak ketinggalan gak la..huhu rasanya belum lambat lagi kan nak wish SELAMAT BERPUASA kpd gerangan2 yg sgt baik hati klik kt ruang legarku ini..sgt2 berbesar hatiku yg sentiasa kecil ini...huhu

dah masuk hari ke-3 puasa, so far so good..hehe meh nak story alkisah rangkuman2 kisah sepanjang 3 hari berpuasa ni..baca bismillah dulu =)

1st RAMADHAN ----  DEMAM
bukan demam kus kus ok..huhu tengah semangat2 nak sambut puasa, malam 1 Ramadhan boleh nak terjatuh sakit..dugaan pertama bulan puasa tahun ni,tp itu bkn alasan nak ponteng puasa ok, cuma yg wajib diutamakn yg sunat diposponkan.. =P
tp tetap terkilan sbb terpaksa memontengkn diri dari kelas sepanjag 1 Ramadhan..waaaa sudahnya duk berehat cam puteri beradu kat bilik.buka puasa pun mnum susu panas je (juadah yg patut dihidang time sahur yg terlepas pagi tu..huhu)
dah berehat 1 hari cukup sangat dah, tp cam terlbih rehat plak.kepala terasa seakan terbeban sebab banyak tidur siang hari.sebab ni kita dilarang tidur banyak siang hari, kita jadi berganda2 letih bila bgun tidur.tidur sekejap dah ckup (tp org sakit jd spesyel kes la kan..hoho)
badan yg tak berapa sihat bukan alasan untuk terus dimanjakan..bagun gak buat cam orang dah sihat. dapat gak utrun terawih malam 2nd Ramadhan, syukur alhmdulillh..naik dari terawih sempat gak aku bawak bekalan air cap badak yg aku ingat ada minum bila demam time jadi kanak2 dulu...huhu 
balik dari terawih niatnya nak study tp larat pegang je note yg aad.habiskan air cap badak 1 botol sebelum tidur dengan doa moga2 sihat dan cukup tenaga nak bangun sahur sok pagi..

ni air cap badak ye =P

2nd RAMADHAN -----KUIZ YG TAK MENJADI
Alhmdulillah, bangun pagi rasa badan tambah sihat.dapat gak menyahurkan diri sebelum berpuasa di hari kedua Ramadhan..pas sahur tak tidur sbb kepala tak tenang memikirkan kuiz.duk belek2 nota sambil2 terus tanamkan positive side dlm mind aku..dapat gak la improve sikit keyakinan.sampai masa bersiap gi kelas cam biasa (simple is better..huhu) masuk kelas belajar cam biasa.sampai la msuk kelas yg ada kuiz.ada masa sikit sempat lagi belek nota untuk last minit yg ada..sampai masa dapat kertas soalan..duk!! time tu sedar yang sebenarnya aku tak cukup ready nak jawab test tu.down jap tp jap je.berusaha gak hbskn kuiz tu walaupun seakan2 mengetahui hasilnya takkan dapat yang memberangsangkan..semangat!!
tak nak mengeluh, tak nak mencari alasan sebab tak sihat.balik bilik rehatkan diri rehatkan minda..ptg kang kene siap nak gi IFTAR AF..AF??huhu AF yg bukan AKADEMI FANTASIA ye..lain kali aku buat entry spesyel psl AF.. wink wink~

3rd RAMADHAN ----> HUTANG??
kesihatan sudah hampir ke tahap memuaskan.tak perlu mengeluh bila sakit, sakit itu penghapus dosa2 kecil =) bangun sahur cam biasa dengan juadah yg mencukupi ala kadarnya..pas subuh gi exercise sikit basuh baju2 kotor yg blm penuh sebakul..huhu (dlm usaha nak kurangkan tidur pas subuh bulan puasa ni dan lagi 1 nak balik kampung baju kotor kene clear siap2..hihi) habis basuh baju mata tak ngantuk pun..baru ingat member cakap pasal Financial Statement malam tadi, aku pun check la FS aku..scroll gi bawah sekali tulis dengan terang dan nyata yg buat mata aku nak juling..ada hutang lagi ke??apa lagi la yg tak kene ni..akak finance 0oo akak finance..
awl sem hari tu bila check duit masuk terasa ada yg pelik bila jumlah yg ada semakin kurang dari biasa..bila diselidiki dalam usaha nak improve system kt uia ni, finance tolak full duit fees termasuk hostel sekali..bila dengar lega dah.tapi bila check FS awal sem hari tu, kenapa la hutang aku tak surut2..tolak duit nak cepat je tp update statement hutang nak lambat je..ish3...
tp memang ada yang pelik kat FS aku, aku pun pergi la membawa diri menapak ke office finance mempersembahkan muka yg tak berapa comel kat akak finance. bila dia check memang ada yg tak kena..tunggu punya tunggu terpanggillah nama aku..

kisah 1st week sem 1 10/11
akak finance : FS adik ok dh, xd mslh dh..
aku : thanks kak..(senyum2 kambing sambil belek2 FS yg terbaru)
akak finance : same2..
aku : jap2..kenapa yg duit fees ni kira saya tak bayar lagi??kan duit dah kena tolak..
akak finance : yg tu nanti minggu depan adik check lg,kalau ada yg tak update atau tak kena datang sini balik..
aku :  erkk...laaa..xpe la..thanks kak..

ingat boleh settle dah.malas nak fikir dah balik je teruskan kehidupan cam biasa..huhu sampai la malam tadi baru aku ingat nak check FS aku..memang dah diupdate tp lagi pelik ada la..mana datang la ada tambahan hutang yg agak banyak tu.semiskin2 aku pun bab duit yuran tak pernah nak pospon2.setiap sem aku bayar full on time kot.tak ke dah bertambah tugas aku sekarang nak kena jumpa lagi akak finance tu.kalau sikit tu boleh la senang2 lagi goyang kaki.cam sem lepas tiba2 ada aku hutang RM11.98.cas perkhidmatan apa la yg aku kene ni..bus yg kene bayar tu pun aku nek skali je setiap sem..huhu


---> membebel panjang lebar bulan puasa ni tak elok..huhu semua tu baru dugaan kecik je.jangan banyak bising ka..dush dush!!tak de niat nak merungut pun, aku duk mencari story apa nk update blog ni.amik la ni story rangkuman 3 hari puasa aku ni...hihi 
sekarang ni tak de dah nak serabutkan kepala sebab lagi tenang bila fikir akan pulang ke kampung tercintun malam ni..sangat suka =) tinggalkan segala keserabutan yg tak berapa serabut kat sini, mahu pulang dengan senang hati..huhu sok pagi nak bangun sahur kat rmh =)

No comments: