..Di Sini..

Daisypath Anniversary tickers

..meh jadi kawan ika..

Wednesday, September 15, 2010

..corat coret ceritara raya..

waaaa....dah berlapuk dah bersawang dah blog tercintun ku ini...
bnyak sgt yg jadi seminggu 2 ni..
bnyk sgt story nk mory tp bila dah bersila dpn laptop, tangan jadi kaku nak menaip...
sudahnya aku pun terdiam sendiri...wawawa

bila lidah kelu nk berbicara,...
bila hati menilai dan menafsir...
segalanya sepi sendiri..

tutup la semua story tu...
masih dalam mood raya meh la nak update story raya..=P

seminggu sebelum raya dah start cuti..
balik rumah kerja dah sedia menanti..
dengan rumah yg agak "teratur" susun aturnya..
part aku setiap tahun yg wajibnya jahit lagsir...huhuhu
konon2 jadi tailor la tengah2 malam tak tidur duk menjahit langsir2 nak pakai raya..haha

1st Syawal..
seyes tak rasa cam raya masa 1 syawal..
aku pun tak tau sebab apa..
tp seyes raya tahun ni rasa lain sangat..
malam raya aku tak tido langsug..
bukan sebab duk siapkan langsir..
lagsir dh siap aku gantung hari sebelumnya lagi..
sampai la kedengaran azan subuh aku bangun gi mandi sunat hari raya,amik berkat mndi pagi2...hihi
tolong mak setllekan masak kat dapur jap..
ayah, adik n abang siap cam biasa nak gi sembahyang raya..
diorang blk sembahyang raya duk ramai2 makan ketupat dan apa jua juadah yang ada..
selesai makan ayah n adik terus join marhaban..
dah jadi amalan kat kg aku pas sembahyang raya terus buat marhaban lelaki..
kak ngah siap gi rumah mertua dia..
cam missing something kat sini kan??
aku???time tu aku hilang dlm dunia aku sendiri...
oleh sebab tak tidur semalaman, tu yg jadi cam tu...
tp tak de la sampai ke petang...huhu
raya 1st tak de tamu yg kunjung tiba, ad pun 2 3 4 ketul budak2 kecik datang raya..

2nd syawal
pagi raya tak de apa2 kejadian berlaku..
relax je kt rumah..
just tunggu pak cik nak datang petang nanti..
bila petang menjengah rumah aku tiba2 jadi riuh bila 2 family sekali sampai..
bkn 1 2 kete..
tp berkete2...huhu
time tu la baru aku rasa kemeriahan raya..
happy la ada gak yg datang raya rumah aku...huhu
petang tu gak k.long balik dari rumah mertua, baru complete family aku..
riuh dengar suara anak2 buah aku..
malamnya kami semua pakat gi raya rumah jiran tetangga..
sampai rumah mak angkat aku sambil tu melawat sekali k.long yg baru pas bersalin..
dapat baby boy..
hajat asal nak tengok baby je..
dengan tiba2 k.long minta tolong salinkan pampers baby...
aku agak malu2 pada mulanya...haha
tp aku buat gak..
asah balik kepakaran yg pernah ada..huhu
selesai salin pampers tlg susukan baby..
masa gendong baby tu timbul la tiba2 instinct yg pelik2..
terasa nak ada baby sendiri gak sekarang ni..
bila la aku nak dapat...hihi

3rd syawal..
balik kampung time..
kampung mak kat batu pahat..
awal pagi dah kena bising suh bersiap...hihi
lengkap baju kurung n baju melayu ikut tema tahun ni ---> kelabu
sebelum gerak salam mak n ayah dulu..
nampak tak something yg sangat pelik kat sini..
pagi 3 syawal baru aku cium tangan mak ayah..
aku sendiri pun pelik..
seyes la tak rasa semangat nak raya tahun ni..
bila dah salam tangan mak n ayah tu satu yg memang aku tak boleh nak elak dah tentu la air mata yg turun bagaikan air terjun..
pesanan mak ayah yg masih terngiang2..
peringatan dari akak n abang yg buat aku terjaga..
seakan baru sedar aku agak leka n lalai..
syukur sangat masih ada yg mengambil berat.. 
tp dalam esak tangis tu part yg paling best dah tentu la tangan aku ni masih menerima sampul2 duit raya...hihi

yg ni SEBAHAGIAN drpd koleksi sampul duit raya yg berjaya dikutip..diulangi SEBAHAGIAN ye..huhu
isi dalamnya??tak payah tunjuk la, kang cakap riak plak..tp kalau dah smpul yg panjang2 cam tu takkan la isi singgit 2 kot...hihi

on the way balik kampung singgah kedai nak amik gambar family..
1st time amik gambar kat kedai..
nak upload kat sini aku tak de soft copy la...huhu
yg ad ni pun gambar snap sendiri..

   

tengahari selamat sampai kampung..
tak de apa yg meriah sebab nenek n atuk dah tak de..
yg ad pak su je..
tp tetap seronok dapat balik kampung..
pas asar gerak balik rumah..
bila berjalan hari ahad,musim raya plak tu..
get ready la nak duk dalam jem..
sepanjang jalan kete cam semut..
sudahnya nak sampai air hitam lg 4 km kete trus jadi siput..huhu
perjalanan yg boleh jadi 2 jam je dah brtmbah2..
dalam kul 10 ktorg selamat sampai rumah..

4th syawal..
tak de planning nak merayap..
duk rumah je tunggu tamu datang raya..

5th syawal..
pagi2 dapat on call dr member ajak gi raya..
aku pun on je..huhu
janji dalam kul 11 member datang amik, ktorg mulakan expidisi konvoi raya..
memang giler raya sakan..
dari simpang renggam ke layang-layang, pastu pusing felda layang-layang, sambung lagi round simpang renggam..huhu
paling best dapat kumpul balik dengan member2 lama yg dah beberapa tahun tak jumpa..
dr 1 rmh ke 1 rmh ktorg buat kecoh..
ad la dalam 11 rumah ktorg terjah..huhu
sudahnya blk rumah tengah malam..
mmg pecah rekod la raya tahun ni..
sebelum terlupa, semuanya gegurl only ye..hihi
penat terlebih sebab tak berhenti snap picture..
aku pun jadi bengong layankan karenah diorang..
jumpa setahun sekali kan..huhu

sebahagian di antara gambar2 yg terhasil..gambar yg last tu paling aku suka..background PENJARA SIMPANG RENGGAM belakang tu...huhu


6th syawal..
sebab dh merayap sakan hari sebeluhmnya..
raya ke-6 ni aku amik keputusan utk duk rumah diam2 je=)
dah seharian gak aku duk nak mengupdate blog ni..
jap duk depan laptop, jap aku gi buat kerja lain..
hasilnya dah malam hari ni baru dapat siapkan..hihi

harap belum terlewat nak wish salam aidilfitri pada semua =)



2 comments:

diriku said...

waa..pjgnya entry raya..he2..nt blh tempah lah nk jahit langsir..he2

[.ika itu aku.] said...

@diriku
huhu cte simpan dlm peti besi dlu.bru mlm td sempat nk bka peti besi...haha